En blogg om våran lättviktsvandring genom Pyrenéerna. Vi kommer gå leden HRP (Haute Randonnée Pyrénéenne) som går mellan GR10 och GR11 och strävar efter att gå på så hög höjd som möjligt.

tisdag 5 augusti 2014

Dag 22, Bolquere - Collade des Roques Blanches, 33km Ack 619km

Solig kamvandring.
Sov bra på åkern och vaknade utvilade. Dagens första kilometrar vandrade vi på asfalt till Eyne. Där skulle vi upp i en dalgång och det skulle finnas en bra stig. Problemet var att det fanns för många små stigar. Så det slutade med att vi gick en bra bit i högt blött gräs varvat med vadning i bäcken, vi gick iaf åt rätt håll och hittade stigen igen. Längst upp i dalen tog vi oss upp på en topp och vandrade sedan ett par timmar uppe på kammen mellan olika toppar. Blåste lite kallt men solen sken och utsikten var grymt bra åt båda sidorna. Efter sista toppen gick vi ner till en Refuge och fikade lite. När vi gick därifrån hade låga moln dragit in, sikten var dålig och det regnade. 30 minuter senare sprack det upp och blev sol igen bara lite låga moln som dragit förbi emellanåt. På eftermiddagen vandrade vi först uppe på hög gräsplatå och sedan följde vi en ny bergskam. Fick lite brist på vatten så det blev mackor till middag också för att spara. Så fyller vi på i första bästa bäck imorgon.

Dagens lättviktstips: Slänga matförpackningar. Mat man köper kommer alltid i onödiga förpackningar. Släng alla extra kartonger och lägg maten i egna mindre plastpåsar om det blir bättre.