En blogg om våran lättviktsvandring genom Pyrenéerna. Vi kommer gå leden HRP (Haute Randonnée Pyrénéenne) som går mellan GR10 och GR11 och strävar efter att gå på så hög höjd som möjligt.

torsdag 31 juli 2014

Dag 18, Refugi Certascan - Refuge de I'Etang Fourcat, 25km Ack 496km

En helt vanlig dag på HRP.
Sov dåligt pga en kylig och blåsig natt. Efter lite frukost och extra kläder vid start av dagens vandring var vi snart varma igen. Efter en timmes vandring lämnade vi guidebokens rutt pga att vi inte kunde få tag på den kartan. Istället går vi den HRP-led som är inritad på den karta vi har. På väg upp mot dagens första pass träffade vi 5 fransmän som också skulle vandra hela HRP dom var på sin dag 26. Fortsatte ner längs en flod tills vi kom till en liten by som heter Marc där åt vi våra nutellamackor och en liten bit korv till lunch. Idag hade vi tur, några km senare i nästa lilla by fanns ett café där vi passade på att äta en baguett med ost och skinka som andra lunch. Det kändes välbehövligt för sedan kom en lång och seg stigning på över 1400 höjdmeter med några ställen med fasta rep på branta stenpassager. Var lite dålig sikt på toppen men en vältrampad stig med färgmarkeringar gjorde orienteringen ganska enkel. Passerade en fjällstuga precis när det var dags att sätta upp tältet så vi passade på att köpa med lite extra kvällssnacks och så hade dom även gas till köket så nu slipper vi oroa oss för att köra slut på den. Tältar några hundra meter bort vid en sjö där dimman nu ligger tät.

Dagens lättviktstips: Laddning. Ska man bo i stugor med el ibland klarar man sig säker med sin vanliga 230V laddare. Ska man vara ute en kortare tid utan tillgång till 230V kan ett externt batteripack att ladda ifrån vara en bra ide. Om man däremot ska vara ute länge och vill vara helt oberoende av 230V så är det solcellsladdare med inbyggt batteri som gäller. Våran har dubbla USB utgångar där vi laddar kamera och mobil och en ingång som kan användas om man vill ladda upp det inbyggda batteriet via dator eller väguttag. Kom även ihåg att skaffa minimalt korta sladdar.