En blogg om våran lättviktsvandring genom Pyrenéerna. Vi kommer gå leden HRP (Haute Randonnée Pyrénéenne) som går mellan GR10 och GR11 och strävar efter att gå på så hög höjd som möjligt.

måndag 14 juli 2014

Dag 2, La Petite Rhune - Erratzu 33km ack. 50 km

Känns som en skitdag, mycket har gått emot oss. Regnade hela natten men lagom tills frukosten var äten och vi vandrade iväg var det iaf bara duggregn kvar. Började med en lång stigning upp till toppen av la Ruhne i tät dimma så väl där uppe hade vi svårt att hitta rätt gränsröse att följa ner igen. Hittade rätt så småningom och sikten blev sakta bättre när vi kom neråt. Kom dock fel igen när vi försökte välja rätt väg enligt guideboken som vi har varit riktigt missnöjda med idag. Fikade med Ralf en fransk pensionär som också ska vandra hela HRP. Men han har lite mer tid på sig och går lite långsammare så vi skildes åt efter fikan. Har gått en del på GR11 som är bra markerad och man kan knata på rätt fort. Där gick vi ikapp en trio som vi pratade med en stund, även dom var på väg mot Medelhavet längs HRP. Nästa misstag gjorde vi när vi skulle följa en otydlig rygg ner till en gammal ruin. Kom helt fel och slutade med att vi trampade runt i taggbuskar i ca 1 timme. Till råga på allt tappade vi kartan och fick gå tillbaka en bit uppför innan vi hittade den igen. Vi har även samlat på oss totalt 7 blåsor på fötterna. Tog oss ner till en grusväg och hittade rätt igen. Men att hitta den väg guideboken ville att vi skulle ta ut ur nästa by var inte det lättaste och det blev återigen en omväg. Nu vet vi iaf var vi är och vi har hittat en fin tältplats.

Dagens lättviktstips: Ryggsäcken kan man spara flera kilo på om man man väljer en mindre och lättare modell. Vi har inte dom värsta men dom väger under kilot och volymen är på 33 respektive 42 liter.